yeopbeast's blog

Aku & Sesuatu…

Generasi babi..!!!

Woi cepat la anjing…lembab aaa…haram btul..

bodo aaa ngko…jgn la lalu kat situ babi…

puk***k la lu…gua dah cover ni cepat la gerak…bodo aaa..

ado la…syiall..patut aku dah bleh menang dah…ngko punya pasal la nih…bongok la…

Korang jgn ingat aku dah tukar hobi dari bersilat ke mencarut pulak…tidak sama sekali…ayat2 kat atas tuh la yg aku duk dengar masa aku masuk cyber cafe itu hari…untuk pengetahuan, anak2 tuan2 & puan2 tuh gi cyber cafe main game sambil melatih bakat mencarut..mungkin harapan nya nak jadi perdana menteri lahanat yang pertama lulus dari universiti of cyber carut gamaknya…panas betul hati aku nih…

Percakapan nih adalah doa…kalau bende tak elok jer bermain kat mulut mmg tak heran la buleh jumpa bayi kat tepi longkang…cikgu kena rogol dengan murid…gadis sunti 12 tahun ditangkap berzina…dan mcm2 lagi…semua tuh perangai apa?…perangai menatang yg duk kat mulut tuh la…perangai babi…ini ke generasi harapan kita?…generasi babi…bodo…bongok…syial…bla…bla…bla….carut…carut…carut….nak kata apa kat aku kata la…memang kalau kita tak sedar dan ambik tindakan drastik dari sekarang memang babi lah yg akan mencorakkan negara kita nanti….

Aku paham…tuntutan dunia nih memang maha hebat…kita kene keje keras cari makan…tapi boleh ke kita bagi alasan sibuk ngan keje kat mahsyar nanti bila kita dipersoalkan balik tentang amanah yg Allah bagi kat kita….sehelai kain putih yg bersih lagi suci…bolehkah kita nak bagi alasan yg debu2 tuntutan dunia telah mengotorkan amanah suci tuh?…berani kah kita menyalahkan dunia bila anak2 kita tak dapat dididik dengan betul…soalan nih aku tujukan kat diri aku jugak…sama2 la kita fikir….secara peribadi aku rasa walau sibuk macam manapun kena jugak kawal tindak tanduk anak2…kenapa perlu menghabiskan masa seharian mencarut di cyber cafe?…puasa penat2 tapi pahala habis sebab babi kat mulut…

Memang betul la kena percaya qada’ & qadar..tapi jgn lupa…Allah tak pernah menzalimi hambanya…kita yg menzalimi diri sendiri…doa dan usaha insyaAllah boleh mengubah takdir…kita tak boleh lepas tangan…sebagai ketua keluarga kita kena bertanggungjawab..Kita yg kena set rule dalam keluarga…anak2 kena ikut…ini tak…org bertarawikh kat surau…anak2 duk ram motor dan main mercun depan rumah org…kenapa depan rumah org tuh je meriah? Kat taman permainan nun lagi luas…port best tuh. Nape tak berkumpul kat situ?…yg paling penting…kenapa tak gi solat kat surau?…bukan cakap kat mak bapak nak surau ke tadi? Ooo…ada anak2 dara sunti duk tayang muka kat depan pagar…asal pukul lapan jer ‘mahkota keluarga’ ni pakat keluar duk melepak depan rumah…mari2…sapa mau tengok saya punya comel…patut la ramai jer bebudak melepak kat situ…bergelak ketawa kuk kik kuk kik lelaki pompuan…dan seperti biasa…zikir tak putus2 kat mulut….carut…carut…carut….mak bapak?…tengok jer anak dara duk melayan jantan bergurau senda kat depan pagar?…ooo…mak bapk dah penat posa…jawab la kat sana esok…

Ni aku citer ni lepas dah jenguk masuk 2~3 cybercafe…bukan satu jer beb…kalau nak generalizekan memang buleh…”cyber cafe bawa kesan negatif”…tapi tak sedap pulak…bukan la semua tak elok…cyber cafe sepatutnya jadi tempat kita untuk mendapat lambakan faedah dari teknologi maklumat…kalau betul cara guna betul la…tak boleh pulak nak salahkan pengusaha cyber cafe…cuma aku rasa kita kena sama2 mainkan peranan…org yg jaga cybercafe tuh kena tegur budak2 tuh…kalau mencarut marah jer…errr…tapi ada satu cybercafe yg aku singgah tuh yg duk jaga kat depan tuh pun generasi tu jugak…bertindik idong macam lembu….kuku warna itam…zikirpun sama gak…mencarut jer manjang…satu mazhab la tu…so elok ke biarkan anak ke cybercafe? Timbang-timbangkan…tapi jgn lama sangat…jgn sampai idong anak dah start nak mutate jadi memanjang sikit baru kita nak take action…lambat dah masa tuh…dah masuk tahap mughallazah dah tuh…kronik…

Aku bukannya nyer org yg pandai menegur secara berhikmah…aku jenis straight forward punya orang…jauh di sudut hati aku rasa sedih sebab bebudak yg duk berlatih mencarut di ‘akedemi2’ cybercarut tuh ada yg aku kenal mak bapaknya…sian kat bapak yg aktif kat surau tu…memang la iman tuh tak dapat diwarisi…tapi setakat mana kita dah laksanakan amanah kita tuh?..susah nak cakap…apa aku buleh buat?…aku terus sound on the spot jer bebudak tuh…semua pakat diam…kalau ada yg bunyi confirm aku tampor…mak bapk nak marahpun marah la…kurang hajar…tak hormat lansung pak cik kat sebelah nih…aku dah la sakit gigi nih…aduih…

Korang org luar yg baca entry nih jgn la duk ingat kat SU3 jer gejala nih berlaku…satu malaysia nih sama jer…ini lah yg berlaku sekarang…inilah punca segala penyakit sosial dalam masyarakat kita hari ini….tak payah la nak banding kan dengan zaman sebelum kedatangan penjajah…zaman selepas penjajah datang pun perangi org melayu jauh baiknya dibandingkan dengan generasi sekarang…adap sopan lansung tak tahu dah budak2 sekarang…hormat org tua?…jauh sekali…again…bukan semua…tapi kebanyakan…bukan org lain jer…aku ingatkan diri aku sekali…

Teknologi maklumat kalau tak kena gaya akan menjadi medium penjajahan yg baru…penjajahan minda….setiap benda ada baik buruknya…tapi tanpa takwa kita akan lebih cenderung kearah yg buruk tuh…Ada ustaz tanya soalan masa kuliah itu hari…kenapa Islam dah tak hebat?…Aku rasa korang buleh jawap sendiri…Berapa ramai yg cuma solat seminggu sekali…jumaat jer solat…itupun kengkdang miss…lebih rela balik rehat kat rumah dari solat jumaat…berapa ramai yg berpusu-pusu di bazar ramadhan tapi bila berselisih pekat giler bau rokok…berapa ramai yg mencari rezeki halal di bulan ramadhan sampai lupa nak solat asar & maghrib…tak heran kalau Allah murka dahn diturunkan bala…err…isyak tak tinggal sebab ada moreh…sambung sikit lagi…berapa ramai mak bapak yg berseluar pendek kat luar rumah…ehhh…mak pun seluar pendek ke?….iyer…sebab tuh la anak tak segan silu berseluar pendek dan bersinglet…bukan…bukan umur 5 tahun la…ini dah buleh jadi mak orang dah….itu kat luar…dalam rumah?…depan adik2…depan bapak?…diorang dah biasa la environment mcm tuh….so ada lagi org nak tanya kenapa generasi sekarang jadi macam nih?…salah anak2 ke?

Sekali lagi…aku ceramah kat diri aku..semoga Allah kuatkan semangat aku untuk memberi yg terbaik pada keluarga…dugaan besar…mampu tak mampu kena la ikhtiarkan jugak…kalau tak…menjawap la kat sana sok….aku takut…

August 24, 2010 - Posted by | Life in SU3

No comments yet.

Leave a Reply

